Iedere twee maanden zetten we in de rubriek ‘Kunst van de maand’ een nieuw werk in het zonnetje.
“Kun je even je handen op houden”. Ik hoor het mijn oma nog vragen als van strengen wol bolletjes gedraaid moesten worden. Dat is precies wat we hier op het doosje van Viyella knitting yarn zien gebeuren. Eén kind houdt een streng wol op en het andere kind draait er een mooie bol wol van. Een hondje kijkt toe en een beertje ligt wat achteloos op de grond. Dit motief herhaalt de schilderes in het poppetje dat even achteloos vooraan op het doek is geschilderd. Grappig is het doosje lucifer Criterion in het glazen potje.
Dat het perspectief niet helemaal klopt, deert niet. Onze aandacht gaat vooral naar de voorwerpen die hier in alle eenvoud en met een losse toets zijn geschilderd. De kleuren blauw, geel en de verschillende tinten bruin brengen rust. Terwijl de gehele voorstelling juist wat rommelig aan doet, houdt het toch onze aandacht vast. Komt dit door de herinnering die dit beeld bij ons oproept? Herinnering aan een vervlogen tijd? Met dit schilderijtje gaan we meer dan vijftig jaar terug in de tijd en De Glopper schenkt ons hier de tijd om daar even bij stil te staan.
Marjan de Glopper (Utrecht 1936) wilde al heel jong kunstschilder worden. Haar eerste schilderlessen kreeg ze in 1953 in Parijs. Daarna volgde ze opleidingen aan de Kunstnijverheidsschool en de Rijksakademie in Amsterdam, waar ze les kreeg van goede docenten en zij haar talent verder kon ontwikkelen. Vanaf 1962 had ze een atelier in de Jordaan en werd haar werk veelvuldig geëxposeerd. In 1966 werd ze geëerd met de Buning Brongers prijs. Een tweejaarlijkse particuliere kunstprijs voor jonge 00beeldend kunstenaars. Groot bewonderaar is De Glopper van Breitner. Marjan is een vrouw van weinig woorden, die haar werk nooit gemakkelijk heeft gevonden.
Als Marjan de Glopper in 1973 in Egmond komt wonen maakt ze een nieuwe start in haar leven. De Glopper is dan al een gewaardeerd professioneel kunstenaar. Met potlood en penseel legt ze in Egmond de nog ongerepte natuur vast. Ze heeft niet veel op met de ‘moderne tijd’ van de zeventiger jaren, maar des te meer met het oude en authentieke zoals ook blijkt uit haar stillevens.
In dit kleine schilderijtje Knitting Yarn (31 x 31) verbeeldt De Glopper wat haar boeit: De schoonheid van het alledaagse.
In de Kappen staat bij het schilderij een vintage jurk die is vervaardigd van Viyella garens. Deze stof was alleen in een winkeltje in Utrecht verkrijgbaar.
Azarja Fransen-van Kempen
Kijk voor meer informatie op de website van Marjan de Glopper